Stegerholmens Badförening
Protokoll från Höstmöte 2010
Dag: Söndag 26 september 2010
Tid: Klockan 12
Plats: Strandhuset på Stegerholmen
Närvarande: 25 personer representerande följande 21 andelar.
Nr: 1, 4, 5, 7, 8, 14, 16, 21, 25, 29, 31, 34, 36, 37, 38, 43, 46, 49, 50, 53, 56.
§
1. Val av ordförande vid mötet
Föreningens ordförande, Ragnhild Berglund (andel 50), hälsade välkommen, valdes till ordförande för mötet och förklarade mötet öppnat.
2. Anmälan av ordförandens val av protokollförare
Sekreteraren i styrelsen, Ulf Christianson (andel 46), valdes.
3. Godkännande av röstlängd
Röstlängden bekräftades genom upprop.
4. Fastställande av dagordning
Dagordningen fastställdes. Inga övriga frågor restes.
5. Val av två personer att jämte ordföranden
justera protokollet
Föreningens nya medlemmar Gert Viebke (andel 29) o Björn Ekberg (andel 56) valdes att justera protokollet från höstmötet.
6. Fråga om kallelse behörigen skett
Mötet menade att så var fallet.
7.
Ekonomisk rapport
Ordföranden redovisade preliminärt resultat från sommarens verksamhet. Läget var gott, föreningens intäkter har totalt varit 111 000 kronor, när moms och strandvärdarnas provision räknats bort (detaljer om kortförsäljning, se §9). Saldot på föreningens plusgiro var vid höstmötet 191 000 kr.
Styrelsen redovisade att det finns vissa problem med momsredovisningen under föregående tre år. Bland annat har felaktiga beräkningar troligen lett till att föreningen betalt för mycket i moms och följaktligen för lite i inkomstskatt. Revisorerna är informerade och skall tillsammans med styrelsen gå igenom de senaste årens räkenskaper för att få en korrekt taxering och lämna en rapport till årsmötet 2011.
8. Tidpunkter för årsmöte, arbetsplikt och höstmöte 2011
Styrelsens förslag godkändes:
· Årsmöte: måndag 11 april kl 19
·
Vårstädning:
lördag 7 maj kl 9-13, extradag torsdag 26 maj kl 17-21
·
Höststädning:
söndag 18 september kl 10-12
·
Höstmöte:
söndag 18 september kl 12 (samma dag som höststädningen)
9. Övriga anmälda ärenden
Sommaren
Ordförande rapporterade om strandvärdar, kortförsäljning, tältuthyrning med mera.
Strandvärdskapet delades i år i två perioder. Magnus och Sirpa Samuelsson tog hand om första halvan av sommaren, Susanne Rönneke den andra. Från detta redovisades bara positiva erfarenheter från medlemmarna. Styrelsen kommer att ta kontakt med årets strandvärdar och utreda intresset för att komma tillbaka nästa sommar.
Totalt såldes 87 badkort (21 av föreningen, 66 av strandvärdarna), 51 parkeringskort (38 av föreningen, 13 av strandvärdarna) och 46 kombikort (32 av föreningen, 14 av strandvärdarna).
Om man slår ihop de 46 kombikorten med bad- och parkeringskorten har sammanlagt 133 badkort och 97 parkeringskort sålts.
37 dagkort såldes under sommaren.
Partytältet har varit uthyrt 16 gånger, 11 gånger till medlemmar och fem gånger till icke medlemmar. Det har gett 4 700 kronor i intäkter, som både täcker inköpskostnaden och en del av det underhåll som krävs sedan blåsten farit illa med tältdukar och ställning.
Bryggan
Ordföranden rapporterade om bryggbygget och kostnader.
Bryggbygget gick smidigt och även om den inte är helt färdig så var medlemmarna mycket nöjda med bryggan. Räcke saknas då fler stolpar behövs. Ytterligare stolpar är under upphandling och brygg- och byggbasar beräknade att räcket blir klart under hösten.
Kostnaden för bryggan så här långt är 133 000 kr + moms, vilket är något högre än kalkylen. Kostnad för stolpar (1 200 kronor + moms per styck om stålstolpar väljs) och överliggare tillkommer. Men sommarens inkomster har varit goda och ser ut att väl balansera utgifterna.
Mark- o VA-frågor
Kassören som haft kontakt med kommunen meddelade att frågorna kring mark, vatten o avlopp vilar tills vidare på grund av kommunens omprioritering efter Länsstyrelsens krav om fullföljandet av planerna för Skallvik.
10. Övriga frågor
Inga övriga frågor var väckta.
Efter ett tack till lagbasarna avslutade ordföranden mötet.
Ragnhild Berglund Ulf Christianson
Ordförande Sekreterare
Justeras
Gert Viebke Björn Ekberg