Stegerholmens badförening Årsmöte 2011 – protokoll 2011-04 -12

Protokoll från årsmöte i Stegerholmens badförening 2011


Dag och tid:
Måndag 11 april kl 19
Plats: Strandhuset på Stegerholmen

Närvarande: 18 medlemmar representerande 14 andelar (röstlängd, bilaga 1)

Mötet inleddes med samvaro kring dryck och enkelt tilltugg.

§

1. Val av ordförande vid årsmötet

Föreningens ordförande, Ragnhild Berglund (andel 50), hälsade välkommen, valdes till ordförande för mötet och förklarade mötet öppnat.

2. Anmälan av ordförandens val av protokollförare

Sekreteraren i styrelsen, Ulf Christianson (andel 46), godkändes

3. Godkännande av röstlängd

Röstlängden bekräftades

4. Fastställande av dagordningen

Dagordningen som gått ut med kallelsen godkändes.

5. Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet

Kerstin Larsson (andel 19) och Ulla Örn (andel 7) valdes

6. Fråga om kallelse behörigen skett

Mötet menade att så var fallet

7. Styrelsens årsredovisning

Verksamhetsberättelse hade bilagts kallelsen (bilaga 2). Ordföranden sammanfattade inför mötet.

Resultat- och balansrapporter hade bilagts kallelsen (bilaga 3 o 4). Kassören, Leif Bågenholm (andel 25), gick igenom dessa rapporter.

En fråga om vinst och beskattning ställdes. Kassören redogjorde kort för den tidigare felrapporteringen av moms vilken nu medfört att föreningen har återbetalning av moms att fordra samt varför avskrivning av bryggan görs först nästa år.

8. Revisorernas berättelse

Inger Lindahl ( andel 42) föredrog revisorernas berättelse (bilaga 5) där årsmötet föreslås bevilja styrelsen ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

9. Beslut om fastställande av resultat- och balansräkningar

Resultat- och balansräkning fastställdes av mötet.

10. Beslut i anledning av föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Årets vinst överfördes till ny räkning.

11. Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelsen

Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

12. Redovisning av verksamhetsplan för kommande år

Ordförande presenterade planen som fick mötets gillande (bilaga 6 ).

13. Fråga om arvoden för kommande år

Styrelsens förslag om samma arvoden som föregående år (bilaga 7) godkändes.

14. Val av styrelseledamöter och suppleanter

Maria Nicolai (andel 35) redogjorde för valberedningens arbete och dess resultat. Kassör, ordförande, två ordinarie ledamöter och suppleanter skulle väljas –en ordinarie ledamot är mitt i sin mandatperiod. De föreslagna mandatperioderna om 1 år för kassör och en ordinarie ledamot är avhängigt svårigheterna med kassörsposten vid styrelsevalet föregående år.

Valberedningens förslag:

Ordförande (2 år) Ragnhild Berglund (andel 50)
Kassör (1 år) Ulla Örn (andel 7)
Ordinarie ledamot (1 år) Leif Bågenholm (andel 25)
Ordinarie ledamot (2 år) Ulf Christianson (andel 46)
Två suppleanter (1 år) Carina Angvall (andel 31) och Björn Ekberg (andel 56)

Mötet beslutade i enlighet med förslaget.

15. Val av revisor och suppleant

Mötet valde Inger Lindahl ( andel 42) och Roy Tärneberg (andel 34).

16. Val av valberedning

Mötet valde Sara Tengvall (andel 51) och Heidar Hilmarsson (andel 50).

17. Fastställande av badavgifter m.m

Styrelsens förslag om avgifter (bilaga 8) bifölls.

18. Motioner

Inga motioner var inkomna

19. Övriga frågor

Ordföranden tog här upp en del verksamhetsfrågor och i anslutning härtill blev det en stundtals tämligen fri diskussion.

Vårstädningen
: Planerna inför lyftes och frivilliga kaffekokare söktes - Claes Lind, Claes Örn, Inger Lindahl, Kerstin Larsson, Ragnhild Berglund anmälde sig.

Strandvärdar: Sommarens strandvärdar blir Magnus och Sirpa Samuelsson de har haft uppdraget hela sommaren 2009 och halva 2010.

Midsommar: Firandet av midsommar behöver en ny ordning och nya krafter – de traditionella aktiviteterna med midsommarstång, lotteri, femkamp, dans och midsommardanstävlingar fungerar inte av sig själva. Ljudet fungerade också dåligt under dansen förra året. Styrelsen får föra samtal med bl.a strandvärdarna och sedan återkomma till medlemmarna vid vårstädningen.

Strandhuset: Den nya blanketten med regler och rutiner för uthyrning av Strandhuset (bilaga 9) presenterades. En del frågor kring bokning, nyckelhämtning, nyttjande och parkering behöver dock en extra genomgång och tas därför upp tillsammans med GunBritt Eliasson, uthyrningsansvarig (andel 39).

Nycklar till strandhuset är på drift föreningen byter därför lås.

Bastuhuset: Rökning och nedsmutsning har förekommit vid flera tillfällen. Olika lösningar diskuterades. Som ett första steg föreslogs att medlemmar med nycklar till bastun kontaktas och påminns om sitt ansvar. Styrelsen får ta upp detta med Ingemar Svenungsson (andel 4) som håller i bastuuthyrningen och Inger Lindahl som har erfarenhet av stöket.

Arbetsdagar och möten under året:

Lagbasar kallas till styrelsemötet 2 maj för genomgång av arbetet.

Vårstädning: lördag 7 maj kl 9-13
Extradag: torsdag 26 maj kl 17-21 (tältet skall resas; alternativ till 7/5)
Höststädning: söndag 18 september kl 10-12
Höstmöte: söndag 18 september kl 12 (samma som höststäd alltså)

20. Mötet avslutades



Ragnhild Berglund                                                                  Ulf Christianson

Ordförande                                                                            Sekreterare





Justeras

Kerstin Larsson                                                                   Ulla Örn

 

I denna webb-version av protokollet finns inga bilagor. En del av dessa medföljde kallelsen till årsmötet. För övriga hänvisas till föreningens sekreterare.

4(4)